Dit blijkt uit een onderzoek van Gfk in opdracht van vakblad Foodmagazine. Gfk
legde een panel van zesduizend consumenten en een panel van
supermarktondernemers 50 A-merken voor, die terug te vinden zijn in de
supermarkt.

Winkeliers en consumenten bepalen samen het succes van een merk. De
eerste door het bijvoorbeeld op een goede plek in zijn supermarkt te
stallen. En de klant moet het uiteindelijk kopen en voor de omzet zorgen.

Gfk vindt de mening van consumenten belangrijker. Hun stem heeft een zwaarte
van tachtig procent op de uiteindelijke lijst. De mening van de winkelier
telt voor de resterende 20 procent mee.

Voordat ze hun mening gaven ging Gfk eerst na wat consumenten het
belangrijkste vindt wat betreft merken. Producten moeten vooral van ‘goede
kwaliteit zijn’, een ‘goede prijskwaliteitsverhouding hebben’ en
‘betrouwbaar zijn’. Voor winkeliers gelden andere criteria. Zij vinden
leveringsbetrouwbaarheid, rendement en de aanbiedingen of acties die een
merk biedt het meest doorslaggevend.

Douwe Egberts bleek bij de consument zeer hoog te scoren op
betrouwbaarheid en kwaliteit en eindigde mede daardoor onbedreigd bovenaan.

Bij de winkeliers deed het merk het veel minder goed, vooral het rendement was
te laag. Hier nam het koffiemerk pas plaats 26 in. Maar omdat de consument
een veel sterkere stem heeft, eindigde het merk toch bovenaan.

De tweede plek op de gezamelijke ranglijst wordt ingenomen door een ander merk
van Sara Lee, Pickwick. Nummer drie Verkade heeft eveneens geen Nederlands
moederbedrijf, dit merk is van United Biscuits. Nummer vier Honig is van het
Amerikaanse Heinz. Pas op vijf prijkt het eerste product van Unilever,
Conimex.

De consumenten zagen een top vijf van respectievelijk Douwe Egberts,
Verkade, Pickwick, Conimex en Nivea. Winkeliers lieten een heel ander beeld
zien, met Honig, Mona, Roosvicee, Heineken en Dubbelfrisss bovenin.

Onderaan beide ranglijsten en dus ook onderaan de gezamenlijke ranglijst
bungelt Yakult. Calvé (6 naar 20), Grolsch (37 naar 23) en Friesche Vlag (15
naar 31) duikelden op de ranglijst.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl